dinsdag 10 februari 2009
Opmerkelijk..
Dat de muziekindustrie niet per definitie om de artiest draait mag een open deur zijn, soms zijn de haarscheurtjes in het masker wel erg zichtbaar. EN of je nu een grote of kleine artiest bent maakt dan blijkbaar niet zo heel veel uit. Zo heeft Rockster Bruce Springsteen zich in felle bewoordingen uitgesproken tegen het mogelijk samengaan van kaartjesbedrijf Ticketmaster en concertorganisator Live Nation, een fusie die de muziekindustrie wereldwijd kan veranderen.
In het fusiegeweld van de grote jongens komen soms dus ook grote artiesten klem te zitten en die schrijven dan een boze brief. Het verschil met kleine artiesten is natuurlijk wel dat dan ook iets helpt. Al kun je je nog steeds afvragen wat "fair sale of our tickets at their face value plus normal ticketing charges" nu precies zijn als je 4,15 per ticket rekent. Reken even mee met het Kyteman voorbeeld in de Melkweg: ticketprijs is 15 euro, lidmaatschap 2,50 en normal ticketing charge 4,15. Totaal 21,65. Meer dan een kwart van je ticket is dus bijkomende kosten, waar de artiest overigens niets van terug ziet in de costing die de zaal hem aanbied. Die is gebaseerd op de 15 euro -/- btw en -/- huiskosten.
Maar goed Bruce dus:
A LETTER TO OUR FANS:
We know there was much confusion regarding Ticketmaster and TicketsNow during last Monday’s on-sale dates. We were as confused as you were, as we were given no advance notice of the major changes in the Ticketmaster-TicketsNow world. (Bear in mind that we are not clients of any ticketing company, and that all those arrangements are between venues and ticketing companies.)
Last Monday, we were informed that Ticketmaster was redirecting your log-in requests for tickets at face value, to their secondary site TicketsNow, which specializes in up-selling tickets at above face value. They did this even when other seats remained available at face value. We condemn this practice.
We perceive this as a pure conflict of interest. Ticketmaster is there to ensure that we have a good, fair sale of our tickets at their face value plus normal ticketing charges. TicketsNow is supposed to be a secondary site where people who already have tickets may exchange, trade, and, unfortunately, speculate with them. We have asked this redirection from Ticketmaster to TicketsNow cease and desist immediately and Ticketmaster has agreed to do so in the future and has removed its unwanted material from their and our site.
We know the many cynical arguments some make in favor of the Ticketmaster system: There are rumors that some artists or managers participate in Ticketmaster charges–we do not. There are rumors that some artists or managers are receiving a percentage of the amount above face value at secondary outlets like TicketsNow–we do not. Some artists or managers may not perceive there to be a conflict between having the distributor of their tickets in effect “scalping” those same tickets through a secondary company like TicketsNow–we do.
While many of you have sent notes to us and your local promoters, you may also send accurate informational letters to Albert Lopez of Ticketmaster and he will try to address your questions.
A final point for now: the one thing that would make the current ticket situation even worse for the fan than it is now would be Ticketmaster and Live Nation coming up with a single system, thereby returning us to a near monopoly situation in music ticketing. Several newspapers are reporting on this story right now. If you, like us, oppose that idea, you should make it known to your representatives.
The abuse of our fans and our trust by Ticketmaster has made us as furious as it has made many of you. We will continue to do our utmost now and in the future to make sure that these practices are permanently curtailed on our tours.
Bruce Springsteen, Jon Landau and the entire Springsteen Tour Team
Daniel Kreps
het is AAN
Voor de volgers van blogs, noorderslagen, revu's, nrc's en de muziekscene in het algemeen geen verassing meer; Kyteman's Hiphop Orkest. De rest van Nederland: kijk en luister op 20 februari naar Giel, 3voor12 of dwddoor. Mediageweld met een grote M, voor een Kleine trompettist met een Groot talent.
Voor degene die zich afvragen waar al dat geweld nu ineens vandaan komt en wat er nodig is om zo'n media ding en project voor elkaar te krijgen, verwijs ik graag naar Niels zijn blog. 100% Halal, Rob Schouw (Jammmm), EHPO en ON vormen samen met Colin de machine van deze dampende diesellocomotief. Niks is immers wat het lijkt en binnen de muziekindustrie komt weinig uit de lucht vallen. En treinwagons bewegen dus ook niet uit zichzelf, daar heb je een locomotief voor nodig....
Abonneren op:
Posts (Atom)