vrijdag 6 maart 2009
dalende albumverkopen
In deze discussie zijn Atze van 3voor12 en Pim van silence is sexy in gesprek over toon en inhoud van het persbericht van de NVPI over inzakkende platenverkoop. Waar 3voor12 opent met "De Nederlandse platenindustrie heeft opnieuw een moeizaam jaar achter de rug", stelt de NVPI dat "Nederlandse consumenten kochten in 2008 massaal entertainmentproducten van eigen bodem. Vier van de tien best verkochte cd’s en dvd’s is van Nederlandse makelij".
Het vreemde is natuurlijk dat ze allebei gelijk hebben. Bij de eerste 10 plekken van de top 100 staan maar liefst 4 Nederlandse artiesten.
Tegelijkertijd zie ik op het kantoor van CRS (voorheen Rounder Europe, het label van o.a. NO blues) steeds meer lege bureaus komen. Ook sluiten de platenzaken sneller dan ze kunnen verbouwen en daalt het totaal volume van de cd verkopen hard.
Het antwoord op deze 'crises' ligt in een aanpak die in de jaren 80 al goed werkte. De volkskrant schreef er recentelijk nog over in dit artikel. Een insteek die verdacht veel doet denken aan het ON model.
Een leuke hobby
De leukste vergelijkingen zijn degene die je eigenlijk niet kunt maken. Vandaar als vervolg op mijn verhaal over de grootverdieners in de pop , ter vergelijk de bedragen van de modale NL muzikant.
De NTB heeft op haar site een inzichtelijk onderzoek gepubliceerd onder de titel POP, wat levert het op? Nou niet al te veel dus:
Waar Madonna in 2008 nog moest rondkomen met $242,176,466 doet ruim de helft van de NL popmusici het met zo'n 6.000 euro. Het gemiddelde inkomen van de NL muzikant ligt iets hoger, namelijk zo'n 12.000 euro netto. Dit wordt veroorzaakt door een betrekkelijk kleine groep muzikanten die tamelijk veel met hun muziek verdienen. Musici in deze financiële top 10 onderscheiden zich qua samenstelling van hun inkomen van de andere musici door een betrekkelijk laag aandeel van inkomsten uit optredens. Zij hebben daarintegen een relatief hoog deel inkomsten uit rechten en royalties. Ook werkzaamheden als het produceren en het schrijven van teksten, leveren een substantiële bijdrage aan hun inkomen.
Opper feminist in ruste Cisca Dresselhuys kan tevreden zijn over de popsector. De armoede wordt eerlijk verdeeld, want er zit weinig verschil in inkomsten tussen mannen en vrouwen.
Optreden is de voornaamste bron van inkomsten van de modale popmusicus. Ook auteurs-en naburige rechten en royalties (verkoop van cd’s) vormen een belangrijk bestanddeel van het inkomen. Inkomsten uit rechten en royalties vormen een steeds belangrijker bestanddeel van het inkomen naarmate musici ouder en financieel succesvoller worden.
Niet geheel verrassend is bij gesubsidieerde poppodia en in cafés de gage vaak heel laag. Bij besloten bedrijfsevenementen en op festivals dikwijls een stuk hoger. Hierbij moet je dan bedenken dat de jongere muzikanten hun carrière veelal beginnen in de poppodia en cafe's.
Op het moment dat ze wat ouder en succesvoller zijn, wordt vaak de switch naar het schouwburgcircuit gemaakt. Een keuze die vaak niet alleen op artistieke gronden gemaakt wordt, maar ook gewoon meer cash oplevert.
Al met al kom je met het invullen van popmuzikant als beroep bij DE hypotheker nog niet veel verder. ONs advies: zoek een vrouw of man met een gewone baan!
Labels:
inkomsten pop artiesten ntb
Abonneren op:
Posts (Atom)