donderdag 2 april 2009

De platenzaak: end of the world as we know it


In een lange lijst van omvallende platenzaken was het afgelopen weekend de beurt aan Boudisque. Als oorzaken kwam ook hier de vaste lijst van illegale downloads, te hoge cd prijzen en parallelle import/verkoop via het internet voorbij. Allemaal waar natuurlijk. De wereld is veranderd sinds de tijd dat de cd zaak nog platenzaak heette en we druk cassettebandjes kopieerden. Jammer voor al die mensen die met hart en ziel in en voor hun zaak stonden.
Met het wegvallen van deze verkooppunten komt de volgende schakel van de cd keten in beeld: de distributie. Bedrijven als Rough Trade, Munich en bijvoorbeeld Bertus.
De distributeurs leveren de cd's voor de ppd prijs (price published to dealer)aan de platenzaak. En die prijs is substantieel lager dan de klant betaalt (de platenzaak moest immers ook overleven).
Maar wat als de distributeurs vanwege de dalende omzetten nu eens rechtstreeks aan de klant zouden gaan leveren? Of zo als er op de website van Bertus te lezen valt: "Met de up-to-date uitleveringsservice van Bertus-Distributie hebben onze klanten de hele lp/cd/dvd wereld aan hun voeten liggen. Of de klant nu zoekt naar die ene hard to get, alleen top 100 verkoopt, of geïnteresseerd is in een goede aanbieding. Kleine aantallen per titel of bulk, ons verkoop team zal er zich voor inzetten"
Dat betekent dat je bijvoorbeeld The Hermit SessiONs van Kyteman voor een tientje (ex BTW) zou kunnen bestellen bij Bertus. Jij blij, want dat is een stuk goedkoper! En voor de band of het label maakt het financieel niets uit, die krijgen nog steeds hun vaste deel van de ppd. Dat dit ook het definitieve einde van de platenzaak versnelt nemen we dan maar voor lief.
Maar als ik bij Plato zou werken en ik hoorde dat de distributeur dit soort acties ondernam zou ik me eens ernstig achter de oren krabbelen.
ONzin verhaal? ONmogelijk? ONwaar?

4 opmerkingen:

Kris zei

Survival of the fittest... Het is niet voor niets het Darwinjaar. Ik zou de charme van de zaak wel missen. Online bestel is en blijft artificieel. Gelukkig zijn er nog zaken genoeg (momenteel?) waar je lekker door het vinyl kan neuzen. Hier in Utrecht valt dit nog mee/tegen (tis maar hoe je het bekijkt), maar in Antwerpen, waar ik vandaan kom, is echt een mekka voor 2de hands vinyl.

Dit gezegd zijnde kom ik met plezier de nieuwe Plato binnen en probeer ik met m'n karig studenteninkomen toch van tijd tot tijd een plaat. Daar geniet ik meer dan van een webcatologus doorkijken. Ik hoop dan ook dat ze gewoon kunnen blijven bestaan.

ps: Ik kom met evenveel plezier in de plaatboef en Da Capo...

Harco zei

Als je bij Bertus inderdaad als particulier gewoon cd's kan bestellen voor de ppd prijs, dan is dat best een vreemde move voor een distributeur. Platenwinkels zullen hier vast niet heel blij mee zijn idd en dat zijn (nog steeds) hun grootste afnemers... neem ik toch aan.

Aan de andere kant koop ik mijn cd's en vinyl zelf het liefst direct bij de artiest of bij het label. Waarmee je naast de platenwinkel ook de distributeur buiten spel zet.

anton zei

ergens is het wel zonde, vooral voor de speciaalzaken waar mensen met liefde voor hun vak/muziek je af en toe nog eens wat nieuws laten horen. Aan de andere kant zal ik een keten als Free Record Shop echt niet missen.
Internet zal steeds meer de rol van winkels overnemen, en de tussenhandel krijgt ook wel wat klappen binnenkort. Wat let je, wanneer je als band echt groot bent, om je in eigen beheer gemaakte CD's (desnoods als MP3) zelf direct via het net te verkopen?

reinier zei

De vraag is, wat krijg je als klant voor die paar euro extra die je in een platenzaak voor een cd neertelt?
Voorheen werd die vraag niet gesteld, het was nu eenmaal zo dat je alleen via de platenzaak aan je muziek kon komen.
Dat is veranderd en nu moeten platenzaken laten zien wat nu hun toegevoegde waarde is of hun best doen iets toe te voegen. Dat kan op vele manieren, dus platenzaken: wees ook creatief en laat zien waarom jullie onmisbaar zijn.