Ik begreep uit het stuk op de VVD site dat deze partij, bij monde van Bart de Liefde, van mening is dat deze tijd om verstandige en scherpe keuzes vraagt. En daar hoort bureaucratie niet bij, dat lijkt me logisch. Vindt maar eens iemand die voor meer bureaucratie is in deze wereld.
Nu werk ik in de popsector, een sector die niet aan bureaucratie doet. Daar hebben we geen geld of tijd voor en een broertje dood aan. Eveneens verbaasde ik me over de opmerkingen over de grauwe middelmaat in het artikel. Want wie zou daar nu voor willen produceren?
Nu werk ik in de popsector, een sector die niet aan bureaucratie doet. Daar hebben we geen geld of tijd voor en een broertje dood aan. Eveneens verbaasde ik me over de opmerkingen over de grauwe middelmaat in het artikel. Want wie zou daar nu voor willen produceren?
Het artikel is een reactie op de brief van staatssecretaris Zijlstra waarin hij uiteenzet waar de cultuursector de komende jaren naar toe moet. Volgens Zijlstra moet de ontwikkelfunctie voor jonge makers voortaan bij de (theater)gezelschappen zitten. Hier wreekt zich een beetje dat de staatssecretaris de popsector niet goed kent. Want in de popsector zijn die gezelschappen er namelijk niet; daar wordt die rol uiterst succesvol vervuld door drie productiehuizen in de popmuziek, die kleinschalig en effectief werken.
Ik hoor Zijlstra bijna denken: “dan moet die ontwikkeling door de festivals en podia gedaan worden”. De poppodia hebben echter wel wat anders aan hun hoofd dan zelf producties maken of die ondersteunen. Hun expertise ligt op een totaal ander vlak. En de festivals, zoals Eurosonic Noorderslag, die daar samen met ons aan werken worden helaas ook wegbezuinigd uit de BIS. Kortom met het opheffen van deze productiehuizen in de popsector verdwijnt de gehele ontwikkelfunctie.
In het voorstel van de staatssecretaris staat dat de muzikanten zelf moeten gaan aanvragen bij het Fonds voor de Podiumkunsten en dan de diensten, kennis en netwerk van een productiehuis gaan inhuren voor het produceren van hun shows. Maar die productiehuizen zijn dan echter net opgeheven!
En aanhaken bij gezelschappen, zoals in de theatersector, kan in de pop niet. Daar zijn geen gezelschappen. Dit nog los van het feit dat (pop)muzikanten meestal erg goed zijn in het schrijven van muziek, maar slecht in het schrijven van aanvragen.
Colin Benders (Kyteman) zei recentelijk dat politici wel de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat willen, maar niet voor het proces. Iets wat mij zo onverstandig leek, dat ik het me niet voor kon stellen. Zonder proces immers geen resultaat of excellentie. Ook in de popsector wordt niemand met een trompet in zijn hand op het podium van de Heineken Music Hall geboren. Daar is ontwikkeling voor nodig.
Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de productiehuizen in de popsector over het hoofd zijn gezien in een radicale verandering van de ontwikkelstructuur door de staatssecretaris. Voor de popsector wordt het kind nu met het badwater weggegooid. Terwijl de popsector op elk gebied de meest marktconforme sector is, waarbij wij ook nu al eigen inkomsten percentages laten zien die hoger liggen dan de nieuwe BIS norm van de staatssecretaris. De staatssecretaris stelt als instapnorm voor de nieuwe BIS instellingen dat ze 21,5% eigen inkomsten hebben. Zo laag hebben wij als productiehuis Oost-Nederland (ON) echter nog nooit gezeten.
Dus misschien is het toch tijd voor een beetje Liefde en aandacht voor de popsector.
Ter illustratie de eigen inkomsten ratio (subsidie vs andere inkomsten) van productiehuis ON, een R&D instelling in de popsector
jaar | eigen inkomsten ratio | shows | publiek | ||
2007 | 45% | 143 | 35.308 | ||
2008 | 32% | 110 | 20.079 | ||
2009 | 101% | 147 | 177.602 | ||
2010 | 62% | 114 | 67.210 |
2 opmerkingen:
Oke, maar wat DOET een productiehuis nou eigenlijk? Bezitten ze instrumenten, wat weten ze meer dan een muzikant? Die vraag beantwoordt het stuk nog steeds niet.
laat ik het beantwoorden met een wedervraag: Denk jij dat Colin Benders (Kyteman)zelf zijn band, de repetities, de verkoop, de pr en marketing, de planning, de bus voor vervoer van de band, de vervangers in de band, de merchandise en de investering geregeld heeft?
En bedenk er dan ook even bij dat toen wij met Kyetman's Hiphop Orkest begonnen er nog niemand van gehoord had en ook niemand de cd wilde uitbrengen. Als we alle muzikanten 150 euro voor een show wilden betalen, licht, geluid, en vervoer hadden geregeld en een beetje pr hadden moest de show al 4500 euro kosten. Dat betaalde geen zaal natuurlijk voor iets waar nog niemand van gehoord had.
Het productiehuis heeft gezorgd dat dit allemaal mogelijk was en kyte de popprijs heeft gewonnen.
kijk hier http://www.oninternet.nl/sites/default/files/uploads/doen_wat_niemand_anders_durft_en_kan_losse_pagina.pdf
voor het verhaal, of lees mijn doen wat nemand anders kan en durft blog
Een reactie posten