vrijdag 3 april 2009

Bal Electric


ON heeft al eens samengewerkt met Galili Dance in Groningen. Toen ging het om een choreografie op basis van het titelnummer van de eerste cd van NO blues; Farewell Shalibye. Inmiddels is Itzik Galili vertrokken naar Amsterdam en is Stephen Shropshire de nieuwe artistiek leider van het NND. Zijn première voorstelling bestaat uit een aantal choreografien met als klap op de vuurpijl Bal Electric. Bij deze choreografie voegen ook de dansers van de StudioGroup zich bij het gezelschap voor een eigentijds bal van 15 dansers. De elektronische twist in dit werk is afkomstig Rob Hubbard's International Karate. Rob Hubbard is vooral bekend van zijn werk voor de Commodore 64, waar hij voor de game-industrie succesvolle muziekstukken componeerde.
Zijn werk wordt ook uitgevoerd door het C64 orchestra.
Een orkest met een van de vetste cd verpakking van de afgelopen tijd, gemaakt door de jongens van Hotel.

Groene stroom vanaf het podium


foto: GaBRieL Eisenmeier
Meer foto's van Gabriel op de speciale kytemanontourblogspotdotcometc.nl

donderdag 2 april 2009

De platenzaak: end of the world as we know it


In een lange lijst van omvallende platenzaken was het afgelopen weekend de beurt aan Boudisque. Als oorzaken kwam ook hier de vaste lijst van illegale downloads, te hoge cd prijzen en parallelle import/verkoop via het internet voorbij. Allemaal waar natuurlijk. De wereld is veranderd sinds de tijd dat de cd zaak nog platenzaak heette en we druk cassettebandjes kopieerden. Jammer voor al die mensen die met hart en ziel in en voor hun zaak stonden.
Met het wegvallen van deze verkooppunten komt de volgende schakel van de cd keten in beeld: de distributie. Bedrijven als Rough Trade, Munich en bijvoorbeeld Bertus.
De distributeurs leveren de cd's voor de ppd prijs (price published to dealer)aan de platenzaak. En die prijs is substantieel lager dan de klant betaalt (de platenzaak moest immers ook overleven).
Maar wat als de distributeurs vanwege de dalende omzetten nu eens rechtstreeks aan de klant zouden gaan leveren? Of zo als er op de website van Bertus te lezen valt: "Met de up-to-date uitleveringsservice van Bertus-Distributie hebben onze klanten de hele lp/cd/dvd wereld aan hun voeten liggen. Of de klant nu zoekt naar die ene hard to get, alleen top 100 verkoopt, of geïnteresseerd is in een goede aanbieding. Kleine aantallen per titel of bulk, ons verkoop team zal er zich voor inzetten"
Dat betekent dat je bijvoorbeeld The Hermit SessiONs van Kyteman voor een tientje (ex BTW) zou kunnen bestellen bij Bertus. Jij blij, want dat is een stuk goedkoper! En voor de band of het label maakt het financieel niets uit, die krijgen nog steeds hun vaste deel van de ppd. Dat dit ook het definitieve einde van de platenzaak versnelt nemen we dan maar voor lief.
Maar als ik bij Plato zou werken en ik hoorde dat de distributeur dit soort acties ondernam zou ik me eens ernstig achter de oren krabbelen.
ONzin verhaal? ONmogelijk? ONwaar?

maandag 30 maart 2009

De dag dat NO blues JJ Cale inhaalde


Al eerder besteedde ik aandacht aan NO blues in het kader van een onderzoek naar het marktaandeel van wereldmuziek. Nu was NO blues recentelijk op zondagmorgen te zien bij Vrije Geluiden op Ned 1. Erg grappig was hierbij dat het interview met Hans Flupse door de band werd gebruikt werd om meer nr's te laten horen. Het vermogen van televisie om muziek te verkopen blijkt een week later weer bij Bol.com.
Laat omroep C maar komen!

Kyteman backstage


De mooiste plaatjes worden vaak backstage geschoten. Zo ook deze plaat van Nick Helderman, backstage in Tivoli. Op de foto hornist Morris Kliphuis die nog even zijn partituur doorneemt.

vrijdag 27 maart 2009

Je moet de groeten van de platenindustrie hebben


Zoals al eerder besproken, is de relatie tussen youtube en warnermusic niet de allerhartelijkste. Zoals uit dit artikel van de Volkskrant blijkt, worden nu ook steeds meer amateur muzikanten de dupe van de achtervolgingswaanzin van Warner.
Tel dat op bij dit stuk uit het parool over de extra heffing op ipods (voutje van het ministerie, vergat een regeling te verlengen) en je snapt gelijk hoe hoog de nood in de platenindustrie gestegen is.
Geheel in het verlengde hiervan ligt de sluiting van Last.fm als gratis radiodienst, we moeten gaan betalen. Drie euro om precies te zijn; per maand. Eigenaar CBS dat 280 miljoen betaalde voor Last.fm, wil geld zien en dat komt niet uit de advertentie opbrengsten van deze site.
Bij collega Niels van EHPO wordt ook nog even de dood van de hitlijsten uit de doeken gedaan, wederom pijnlijk duidelijk gemaakt door de actie van geen stijl. Wat overigens nog steeds de enige juiste naam voor deze club is.

De uitspraak van Stan Cornyn (former Warner Music Group executive) uit de vorige posting valt met al dit nieuws nog beter te plaatsen!